ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

درخت کاری در ارتفاعات جنوبی به پیوست زیست محیطی نیاز ندارد

  • کد خبر: ۲۹۵۱۴
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
درخت کاری در ارتفاعات جنوبی به پیوست زیست محیطی نیاز ندارد
رئیس کل دادگستری استان: اختلافات درباره کمربند جنوبی به نفع هیچ کس نیست و ممکن است باعث فرار سرمایه از استان شود
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - فعالیت‌های عمرانی کمربند جنوبی که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد، در سال ۹۶ با ورود دستگاه قضایی به منظور صیانت از محیط‌ زیست و تنفسگاه شهر مشهد متوقف شد.
پس ازآن، با نظر ستاد تدبیر، مقرر شد از بهمن ماه ۹۸ شهرداری با راه اندازی پارکینگ در مسیر احداث شده و اجرای کامل عملیات درخت کاری در ارتفاعات جنوبی، این منطقه را به عنوان تفرجگاه در اختیار مردم بگذارد.
از همان زمان برخی سمن ها، به آغاز عملیات اجرایی در ارتفاعات جنوبی اعتراض کردند. در این راستا روز گذشته مدیرکل دادگستری خراسان رضوی در جمع اعضای قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد به دانشگاه فردوسی رفت تا پاسخ گوی دغدغه‌ها و دل نگرانی‌های آن‌ها درباره وضعیت زیست محیطی ارتفاعات جنوبی مشهد باشد.
جایگاه حقوقی و قانونی ستاد تدبیر در استان، یکی از سؤالات مطرح شده در این نشست بود که غلامعلی صادقی در این باره گفت: تصمیمات این ستاد قابلیت اجرایی دارد و قانونی است و ما با ارکان آن موافقیم.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه «در زمان حضورم در دادستانی استان، برایم مشخص شد که اقدامات انجام شده در کمربند جنوبی با کاربری ترافیکی، به مصلحت شرایط زیست محیطی مشهد نیست»، ادامه داد: از این رو جلوی ادامه فعالیت‌ها در این محدوده گرفته شد.

ضرورت استفاده مردم از ارتفاعات و کمربند جنوبی
وی با اشاره به اینکه نباید در عرصه کمربند جنوبی کاربری ترافیکی ایجاد شود، ادامه داد: با این حال در ستاد تدبیر مطرح شد که زمینه دسترسی و حضور مردم در این عرصه فراهم شود؛ عرصه ارتفاعات جنوبی متعلق به همه مردم است و همه شهروندان و زائران باید از آن بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: درخت کاری و ایجاد فضای سبز نیز برای استفاده مردم، ضروری است و شهرداری هم باید برای تردد مردم در این مسیر، تسهیلات لازم را فراهم کند.
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس در باره تداوم اقدامات گذشته در ارتفاعات جنوبی مشهد گفت: پس از مصاحبه‌های این نماینده، شخصا به ارتفاعات رفتم و اقدامی مبنی بر تکمیل پروژه کمربند جنوبی مشاهده نکردم.
وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا باید در کمربند و ارتفاعات جنوبی پارکینگ راه اندازی شود، بیان کرد: برای اینکه این فضا در اختیار مردم قرار گیرد، باید برخی خدمات مانند جای پارک، مسیر دسترسی، سرویس بهداشتی و امکانات حداقلی ارائه شود.

آینده‌ای مبهم برای ارتفاعات جنوبی مشهد
در ادامه، استادیار گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: طرح مصوب ستاد تدبیر استان در خصوص طرح کمربند جنوبی مشخص نیست و جاده کمربند جنوبی با عرض کمتر در دست ساخت است.
مهدی کلاهی افزود: نگرانی سمن‌ها و دانشگاهیان از اجرای طرح کمربند جنوبی در ابعاد کوچکتر است.
سروش باغبان، مدیرعامل بنیاد مردم نهاد چهار طبقه نیز با بیان اینکه در حال حاضر در ستاد تدبیر تصمیم گرفته شده است که محدوده ارتفاعات جنوبی، کاربری ترافیکی نداشته باشد، بیان کرد: این طرح مبهم است. ۴.۵ کیلومتر از مسیر کمربند جنوبی اجرایی شده و زیرسازی‌های مسیر هم به طور کامل انجام شده است. این تصمیم ممکن است در آینده سبب شود مسیر‌های دسترسی از طرقبه یا حتی نیشابور برای رسیدن به این محدوده ایجاد شود.
وی افزود: متأسفانه اقدامات صورت گرفته با محیط زیست همخوانی ندارد. بخشی از مسیر آسفالت شده، مسیر عبور حیوانات و عبور آب است. در اجرای پروژه هیچ پیوست زیست محیطی رعایت نشده است.
رئیس کل دادگستری استان در پاسخ به این ابهامات گفت: طرح اولیه که همان کاربری ترافیکی است، باید پیوست زیست محیطی می‌داشت، اما اکنون که قرار است محدوده تبدیل به فضای سبز و در آن درخت کاری شود، دیگر به پیوست زیست محیطی نیاز ندارد. اما آنچه مهم است این که تضمین می‌کنیم هیچ طرح ترافیکی در ارتفاعات مشهد اجرا نمی‌شود.
وی در جمع بندی این جلسه گفت: ما اراضی ارتفاعات جنوبی را برای ایجاد تفرجگاه، از منابع طبیعی و شهرسازی گرفتیم و به شهرداری دادیم و براساس مصوبه ستاد تدبیر، قرار است این محدوده در اختیار مردم قرار گیرد.

تریبون‌ها در خدمت استناد‌های نادرست نباشد
صادقی افزود: اگر در این فرایند، انحرافی صورت گیرد و مستنداتی ارائه شود، ما نیز پیگیری خواهیم کرد، اما نباید مطالب فاقد سند نیز بیان شود. بعضی افراد با استفاده از برخی تریبون‌ها به این اظهارات نادرست استناد می‌کنند و باعث ایجاد اختلاف در استان می‌شوند. این اختلافات به نفع هیچ کس نیست و سبب خواهد شد سرمایه گذاری از استان ما خارج شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه هدف عده ای، تخریب ستاد تدبیر است، تصریح کرد: ستاد تدبیر، اسرائیلی نیست که افرادی در جهت تخریب این ستاد گام بر‌ می‌دارند! این موج سازی‌ها سبب خواهد شد شرایط استان ملتهب و متشنج به نظر آید.
رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه «از زمان ورود استاندار جدید خراسان رضوی تصمیم گرفته شد دعوا‌های جناحی، سیاسی و فردی کنار گذاشته شود و گام‌های مهمی برای پیشرفت استان برداشته شود»، ادامه داد: در موضوع ارتفاعات جنوبی هم تصمیم ستاد تدبیر، یک تصمیم دو سه خطی است و هنوز طرحی برای آن درنظر گرفته نشده است، اما به طورقطع تا رسیدن به طرح موردنظر، انجمن‌ها و فعالان زیست محیطی می‌توانند پیشنهاد‌های خود را بیان کنند و اگر هم تخلفی دیدند، با ارائه سند به ما اطلاع دهند.

در جمع خبرنگاران
در پایان جلسه، رئیس کل دادگستری استان در جمع خبرنگاران به پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های اصحاب رسانه بسنده کرد و درباره آخرین وضعیت پرونده مربوط به بازداشت مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی گفت: این موضوع در مرحله تحقیقات قرار دارد.
صادقی همچنین در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره اقدامات دستگاه قضایی مبنی بر رفع تصرف ۸۰۰ هکتار از اراضی که در ارتفاعات جنوبی توسط برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها محصور شده است، گفت: این موارد باید به صورت مصداقی بررسی شود و باید دید که مدارک این نهاد‌ها و ارگان‌ها برای تصرف اراضی چگونه است.
وی درباره احتمال ارتباط دستگیری برخی مدیران سابق اداره راه و شهرسازی استان با موضوع ارتفاعات جنوبی نیز گفت: این دستگیری‌ها ربطی به موضوع کمربند جنوبی ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->